پایان عمر Adobe Flash

پایان عمر Adobe Flash

پایان عمر Adobe Flash

جهان می تواند نفس بکشد. ادوبی این هفته اعلام کرد که در پایان سال 2020 ادوبی فلش پلیر رسما پایان خواهد یافت. صادقانه بگویم، پایان سال 2020 هنوز دور از انتظار است و مرگ فلش واقعا نزدیک است.

در یک نامه باز به جهان، ادوبی توضیح داد که چگونه به این تصمیم رسیده است: “اما همانطور که استانداردهای باز مانند HTML5، WebGL و WebAssembly در چند سال گذشته بالغ شده اند، اکثر اوقات بسیاری از قابلیت ها و قابلیت های افزوده را که پیشگام بوده و دارای جایگزین مناسب برای محتوای وب است. با گذشت زمان، ما شاهد پیشرفت برنامه های کمکی برای تبدیل شدن به پلاگین ها بوده ایم و اخیرا دیده ایم بسیاری از

قابلیت های این پلاگین ها را می توان به استانداردهای وب باز اضافه کرد. امروزه، بسیاری از سازندگان مرورگر، قابلیت های یکپارچه سازی را فراهم می کنند که زمانی توسط پلاگین ها به طور مستقیم به مرورگرها اضافه می شد.”

استیو جابز هفت سال پیش یک هشدار نسبتا جامع برای متوقف کردن Adobe Flash ارائه داد. بیانیه 1700 کلمه ای که توضیح داد چرا اپل تصمیم گرفت فلش را در iOS ارائه ندهد، توضیحی دقیق از دلایلی فلش باید متوقف شود. دو نکته که در نامه جابز بیان می شود این استدلال است که فرمت های ویدئویی جدیدتر و بهتر وجود دارند و در فلش مسائل امنیتی و عملکردی نادیده گرفته می شوند.

دو سال پیش نشت ابزارهایی که توسط تیم هک استفاده شد نشان داد که ضعف فلش ادامه دارد. من در آن زمان نوشتم “آنچه تا کنون متوجه شده اند، این است که Galileo به انواع سوء استفاده های zero day متکی است تا سیستم را شناسایی و برنامه agent را نصب کند. سه چهارم از آسیب پذیری zero day که تا کنون کشف شده اند در Adobe Flash بوده اند.”

مطالب مشابه:  چرا بهتر است لنز WebCam خود را بپوشانید

بر اساس افشا سازی های نقص های zero day افکت های Adobe Flash که تیم هک منتشر کرده اند، فراخوانی هایی برای جلوگیری از اتصال فلش وجود دارد. الکس استاموس، افسر ارشد امنیت فیس بوک، اعلام کرد: “وقت آن رسیده که ادوبی تاریخ پایان عمر فلش را اعلام کند و در همان روز از مرورگر ها درخواست کند تاا killbits را اعمال کند.”

در حال حاضر تکنولوژی های جدیدتری وجود دارد. بخش بزرگی از وب در حال حاضر به HTML5 تبدیل شده است و هرچه متن باز شوند، عملکرد بهتری داشته و جایگزین امن تری برای فلش خواند بود. در نامه خود، ادوبی همچنین اشاره می کند که ابزارهای خود مانند Animate CC و Premiere Pro CC نیز HTML5 را خواهند پذیرفت.

اشتباه نکنید من طرفدار محصولات ادوبی و شرکت ادوبی هستم و احترام زیادی برای نقش Adobe Flash در تکامل وب دارم. من می خواهم ادوبی فلش را به عنوان یک عامل کلیدی در تکامل وب به یاد داشته باشم، تا اینکه بر نقش مهم آن در تکامل تروجان ها و تکنیک های حمله به یادم بماند.

فناوری در یک سرعت فوق العاده سریع حرکت می کند … مگر زمانی که این گونه نباشد. برای من جالب است که تکنولوژی های جدید و دستگاه های جدید شگفت انگیز به نظر می رسند که با سرعت ذهنی مواجه می شوند، اما یک تکنولوژی که تقریبا به طور جهانی محکوم شده است، به عنوان یک خطر امنیتی غیر ضروری موفق شده است یک دهه فراتر از زمان خود به فعالیت ادامه دهد.

افزودن دیدگاه جدید

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Main Menu x
X